‘Ik heb gekozen voor anti-kraak’

Eva (22) woont antikraak in Amsterdam

Eva (22) woont anti-kraak in Amsterdam. (Bron: Facebook)

Anti-krakers, ook wel kraakwachten genoemd, zijn mensen die een pand bewaken dat leegstaat of dat afgebroken gaat worden. Dit ter preventie van vandalisme, reguliere kraak en andere schade aan het vastgoed. Anti-kraak wonen heeft vele voordelen, zoals goedkoop wonen en op aparte locaties wonen (zoals kerken). Maar er zitten ook nadelen aan anti-kraak. Ik ging langs bij Eva van den Born (22), die anti-kraak woont in een arbeiderswoning in Amsterdam- Noord. Zij vertelde mij wat meer over haar manier van wonen.

Eva is 22 jaar en woont nu bijna twee jaar anti-kraak in Amsterdam-Noord. Ze heeft Klinische Neuropsychologie gestudeerd en werkt bij Eye bar/restaurant in Noord. Als geboren Amsterdammer weet ze dat het heel moeilijk is om in Amsterdam aan een huis te komen. Zij heeft zich dan ook, toen zij 18 werd, gelijk ingeschreven bij Woningnet, maar ze wist dat ze daar voorlopig geen woning zou kunnen krijgen. Via via hoorde ze dat je bij woningcorporatie Ymere kon reageren op anti-kraakwoningen. ‘Je moest een aantal papieren, zoals bewijs van inschrijving studie, GBA en dergelijke, opsturen en dan kon je reageren op studentenwoningen. Gelukkig was het toen nog niet zo bekend en had ik binnen twee weken een anti-kraak woning in de Derde Oosterparkstraat. Daar heb ik een jaar gewoond totdat ik er uit moest. Ik kreeg toen voorrang op een nieuwe studenten anti-kraak woning en daar woon ik nu nog steeds,’ aldus Eva.

Eva heeft mazzel gehad dat ze al zo lang in haar woning mag zitten, maar het kan ook anders. Soms kun je na een week of een maand er al uit gezet worden. Anti-kraak wonen is altijd van tijdelijke aard. Als je het pand leeg, schoon en in zijn oorspronkelijke staat oplevert dan wordt er door de eigenaar geprobeerd om een alternatieve woonruimte aan te bieden. Eva: ‘Dat is erg fijn, maar sommige anti-kraakverenigingen laten je elke verhuizing weer administratiekosten en een maand dubbele huur betalen. En dat bovenop de verhuiskosten. Gelukkig is dat bij mij niet het geval geweest, maar mijn zusje heeft bijvoorbeeld al vier keer moeten verhuizen in een jaar bij anti-kraakvereniging Camelot en dat kost veel te veel geld voor een student.’

‘Ik heb gekozen voor anti-kraak, omdat het bijna de enige mogelijkheid is om aan een huis te komen,’ vertelt Eva, ‘maar er zitten ook nadelen aan. De huizen zijn niet altijd goed geïsoleerd en als er dingen stuk gaan, zoals bijvoorbeeld mijn tuinhek, wordt het niet altijd gemaakt. Er is geen centrale verwarming en de luchtvochtigheid is ook erg hoog bij mij.’ Ook op internet valt te lezen dat er veel nadelen zitten aan anti-kraak. Potentiële kopers kunnen onverwacht op je stoep staan, de instantie waarvan je de kamer huurt kan zeer strenge regels er op nahouden (zoals de inrichting van je kamer) en je sluit als anti-kraker geen vast contract af dus je kan elk moment uit huis gezet worden.

Naast de nadelen van anti-kraak wonen is het vooral voordelig dat het zo goedkoop is. Je betaalt als anti-kraker geen huur, maar een klein bedrag voor de kosten die gemaakt worden. Vergeleken met “normale” huurprijzen is het erg laag en je hebt als anti-kraker ook sneller kans op een huis in vergelijking met sociale huurwoningen doordat er veel aanbod is in grote steden. Ook kom je vaak in grote ruimtes en op aparte locaties terecht wat het daardoor ook weer speciaal maakt.

Ben je verder geïnteresseerd in anti-kraak wonen? Er zijn verschillende sites waar je je kan inschrijven zoals Ad hoc, Camelot, Zwerfkei en Interveste. Voor enkele van deze sites moet je voorgedragen worden, dus vraag in je omgeving of iemand bij een van deze anti-kraakverenigingen zit of iemand kent die daar bij zit. Ook worden er anti-kraak woningen aangeboden via Markplaats.

Heb je verder nog tips en trucs om anti-kraak te wonen? Laat het me weten door te reageren op dit bericht!

Dit bericht werd geplaatst in Informatie, Interview en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op ‘Ik heb gekozen voor anti-kraak’

  1. Ismay zegt:

    Goed artikel, zo te zien heeft anti-kraak wonen z’n voor en nadelen. Hoe ben jij verder verzekerd? Hoe snel moet jij je woning uit, wanneer deze verkocht is/gesloopt gaat worden?

  2. Margo zegt:

    Wat een goede tips, momenteel heb ik een anti kraak woning gevonden in Breda via http://www.vastgoedbeschermer.nl. Ook in Breda speelt hetzelfde probleem geloof dat er een wachttijd is van 5 jaar.. gelukkig had ik binnen 3 maanden een woning.

  3. Ton zegt:

    Hoi Marlous, weet je ook of je als student bij anti -kraak in aanmerking komt voor een uitwonende beurs?

  4. Johna8 zegt:

    Hi there. Simply just planned to request a simple dilemma. kcefebdecaae

  5. Johne858 zegt:

    I think you have observed some very interesting details , appreciate it for the post. kdccdecbakec

  6. Dennis zegt:

    Bij mij zitten er 2 jongens in de klas die anti-kraak wonen. Volgens hun is het geweldig, weinig kosten geen zeurende buren en ze krijgen gewoon uitwonende beurs. Als student zie ik de voordelen van anti-kraak wonen wel in. Als gezin lijkt het me wat ongemakkelijk zeker als je onverwachts moet verhuizen en in korte tijd nieuw onderdak moet zoeken maarja daar kies je dan voor.

    • Bedankt voor je reactie Dennis! Zelf lijkt het me inderdaad niet fijn om niet iets vast te hebben, maar dat komt omdat ik een dochtertje heb. Maar voor de meeste studenten lijkt me anti-kraak een goede keuze.

Plaats een reactie